10.10.2011

Superenkel CO2-kalkulator

På en av de mange oppslagstavlene på umb, fant jeg ett ganske lite grønt kort som fortalte om denne nettsiden: http://treadlightly.tigweb.org/challenges/
"Som følge av vår nåværende forbruksrate trenger mennesker 1,4 planeter for å forsyne oss med ressursene vi trenger og absorbere vår avfall. Situasjonen blir verre mens drivhusgass utslipp øker sammen med forbruket vårt. Vi må redusere vårt forbruk nå fordi vi har bare én planet" Sto det på det lille kortet.
På nettsiden kan du ta en kalkulator for å beregne ditt CO2-utslipp.
Her er noen beregninger som jeg har tatt ut av kalkulatoren.

Hva slags mat?
Heavy kjøttforbruk: 2070 kg CO2/året
Moderat kjøttforbruk: 1880 kg CO2/året
Vegetarianer: 1000 kg CO2/året
Veganer: 500 kg CO2/året

Ifølge denne enkle CO2-kalkulatoren slipper personer som har ett meget køttbasert kosthold ut mer enn fire ganger så mye CO2 som meg...

Hvor lenge i dusjen?
5 min: 1465,39 kg CO2/året
10 min: 1482.31 kg CO2/året
15 min: 1499.24 kg CO2/året
20 min: 1516.17 kg CO2/året

Det har altså ikke så mye å si om du dusjer i 5 eller 10 minutter..

Du kan også beregne hvordan CO2-utslippene synker om du kjøper kortreist og økologisk mat (organisk).

Energi, vann, forsøpling og transport er andre ting du kan beregne. 


Hilsen Louis Wibe
leder av Reach Out And Touch:
Future, Animals, Climate, Earth,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar